Ivčenko AI-25 TL

Charakteristika

Dvouhřídelový dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem a prstencovou spalovací komorou s axiálním třístupňovým nízkotlakým kompresorem a devítistupňovým vysokotlakým kompresorem. Turbína je dvoustupňová vysokotlaká a jednostupňová nízkotlaká.  Směšování proudů probíhá před výtokovou tryskou. Výstupní tryska má pevný průřez.

Historie a vývoj

Vývoj motoru AI-25 byl zahájen v roce 1965 v konstrukční kanceláři OKB Ivčenko v Sovětském svazu. První testovací let byl proveden v roce 1966, sériová výroba se rozběhla v roce 1967 a stále probíhá. AI-25 byl první dvouproudový motor využitý pro přepravu na krátkých tratích a byl primárně určen pro malý transportní letoun Jakovlev Jak-40, který je považován za předchůdce dnešních regionálních proudových letadel.

Tři motory AI-25 na zádi Jaku 40 evidenčního čísla 0260 vzdušných sil České republiky. (Foto: Eva Řezáčová)

Motor AI-25 byl vyráběn v několika verzích v různých zemích. Jednou z nich byla i verze AI-25 W – Titan (W jako Walter), která byla licenčně vyráběna v pražském Motorletu v Jinonicích. Právě s tímto motorem byl zalétán první prototyp československého proudového letounu Aero L-39 Albatros. Sériové letouny L-39 byly osazovány motory verze AI-25 TL („T jako „Тemperatura“, „L jako L-39) které byly vyráběny v Sovětském svazu a jednalo se o výkonnější variantu – speciálně upravenou pro L-39.

V muzeu

Motor Ivčenko AI-25 TL-08 výrobního čísla 9052522800091 byl do muzea získán díky pochopení vedení státního podniku LOM Praha s.p.. a zaměstnancům podniku, kteří se na jeho předání do muzea podíleli. 

Milé vzkazy od zaměstnanců LOM Praha s.p. na přepravní bedně motoru.

Zajímavost

Licenční výroba motoru AI-25 W byla provázena technologickými problémy – zejména odlévání turbínových lopatek. Z toho důvodu byla výroba závislá na dodávkách ze Sovětského svazu a motorem AI-25 W bylo osazeno pouze 20 letounů – 5 letounů z ověřovací série a 15 letounů z první série. Všech 20 letounů bylo při první generální revizi přestavěno na motor AI-25 TL.

Technické údaje

Výkony

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky.

Schéma funkce motoru AI-25


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR