VELKÝ PŘELET odstartoval na Startovači

ODSTARTOVÁNO!

Chvíli po přistání řekl do médií bek nároďáku František Kučera: “Myslím, že to letadlo budou muset trochu poopravit”

Pomozte nám zachránit český AIR FORCE ONE! Podpořte pozemní přepravu letadla TU-154M, které přivezlo zlaté hokejisty z Nagana, do Leteckého muzea v Kunovicích. Chcete “přeletět” z Prahy do Kunovic vládním letadlem? Letadlem, které přivezlo hokejisty z Nagana? Podpořte nás na Startovači a budete moci nastoupit…. Podpořte nás ZDE (naleznete zde navíc i všechny podrobnosti a nejnovější aktuality o průběhu kampaně Velký přelet)!

Krásné ladné tvary Tupolevu TU-154M (1016) vyniknou vždy po startu. (Foto: Jiří Zedka)

O co jde?

O letadlo, o velké dopravní letadlo. Fakt. Jde o ex-vládní speciál, letoun Tupolev TU-154M s registrační značkou 1016, který v barvách České republiky létal s vrcholnými politiky, ale také s vojáky a sportovci. Přesně před osmnácti lety přivezl zlatou hokejovou výpravu z olympiády v Naganu! Neřekneme mu proto jinak než „Naganský expres“. Letadlo je poměrně mladé – bylo vyrobeno v roce 1996, takže letos mu bude právě dvacet. Je to prostě kráska v nejlepších letech. Po svém vyřazení mohl letoun skončit ve šrotu, ale nám se podařilo jeho chmurný osud zvrátit. Letadlo jsme zachránili a teď je chceme dostat do Leteckého muzea v Kunovicích, kde je vystavíme a zpřístupníme veřejnosti. 

Proč potřebujeme vaši pomoc?

Letoun již déle než rok postupně demontujeme na letecké základně Praha – Kbely. Děláme to ve svém volném čase a zcela zadarmo. Demontáž s pomocí přátel a partnerů zvládáme, ale největší oříšek bude představovat  doprava. Letoun již svůj letecký život definitivně dosloužil, takže není jiné cesty, než přeprava po silnici. Bude se jednat o největší přepravu letounu “po zemi” v historii České republiky!  Poslední cesta našeho letadla povede téměř přes celou republiku z kbelského letiště na východní Moravu a bude trvat minimálně dva dny. 

Unikátní přepravní akce bude bohužel také náležitě drahá. Právě proto potřebujeme vaši pomoc. Díky Startovači se můžete projektu účastnit také Vy a na Velký přelet nám přispět. Ba co víc! Budete nesmazatelně zapsáni do historie, protože Vaše jméno bude uvedeno mezi těmi statečnými, kteří nám pomohli zachránit a zpřístupnit veřejnosti jedinečnou technickou památku.

Prosíme, pomozte nám tento unikátní letoun české historie zachránit a přepravit jej do nového domova v Leteckém muzeu v Kunovicích. 

Kapitán Marty a část jeho posádky Velkého přeletu děkuje 24. Základně dopravního letectva Praha – Kbely. A děkuje i VÁM, kteří jste nám přispěli a pomohli: “Pro nás je důležité mít odezvu veřejnosti, jestli ji vůbec nějaké vyřazené letadlo zajímá a zda to naše snažení má smysl. Teď díky startérům víme, že to smysl má. Hrozně nás to nakoplo. Děkujeme, že jste nám pomohli!” (Edit: 24. 2. 2016)

Jaké odměny jsme pro vás nachystali?

Jak jinak, než tématické. Buď s leteckou tematikou, nebo se vztahem k historii “Naganského expresu”. Kromě běžných odměn, jako jsou samolepky, hrnky nebo trička, si zájemci budou moci zakoupit letenku na Velký přelet a jejich jméno zůstane zvěčněno výšivkou na sedačce i po vystavení letadla v muzeu. Hokejoví fandové si mohou připlatit za výrobu speciálního dresu – s jejich vlastním jménem a s číslem sedačky. Techničtí nadšenci možná ocení relikvii v podobě znehodnoceného šroubu z tupolevu. A letečtí fandové si dokonce mohou koupit místo v pilotní kabině.

Výběr z našich odměn: hokejový dres s vaším jménem a číslem, šroubek z “Naganského expresu”, exkluzivní BIO Velká přeletovica, tričko Velký přelet. A spousta dalších. Vyberete si?

Proč je naše letadlo tak výjimečné?

Je to jeden ze dvou posledních letounů TU-154 v České republice. Letoun přepravoval v letech 1996 – 2007 vládní činitele, prezidenty, vojáky AČR na zahraniční mise a sportovce. Je to takový český AIR FORCE ONE. (Foto: Ministerstvo obrany ČR)

Díky olympiádě v Naganu 1998 je ale ještě výjimečnější. Vzpomínáte si, co se stalo přesně před 18 lety, 22. 2. 1998? Přepisovaly se dějiny, aspoň ty hokejové. Český hokejový tým ve finále olympijského turnaje v Naganu porazil Rusko 1:0 a poprvé v dějinách vyválčil olympijské zlato.

O den později se hrdinové vrátili z Nagana do Prahy, celý tým. K týmu, který teď pojila nejen soupiska, ale hlavně euforie, radost a štěstí, teď patřili i další. Stříbrnobronzová lyžařka Katka Neumannová, rodinní příslušníci, trenéři, asistenti, pomocníci. Byl to tým, v němž byly nejen hvězdy, ale také nenápadní a spolehliví dříči. Protože bez těch to nejde.

Tupolev TU-154M “Naganský expres” po přistání (v 19:05H) se zlatým olympijským nákladem v na letišti Praha – Ruzyně 23. 2. 1998. (Foto: ČTK / Třeštík Jan)

Tým tvořili i ti, kteří tenhle zlatý náklad dovezli. Na palubě legendárního letu byla i letecká hvězda – bývalý akrobatický pilot Petr Jirmus. A doslova největším dříčem bylo samotné letadlo. “Náš“ tupolev, tenkrát ještě se značkou OK-BYZ a přezdívaný Zuzana. Chvíli po přistání řekl do médií bek nároďáku František Kučera: “Myslím, že to letadlo budou muset trochu poopravit”.

Ačkoli tenkrát “tůčko“, narozené v Rusku, mělo nárok truchlit za poražené hokejové finalisty z Východu, zachovalo se férově a stalo se důstojným účastníkem zlatých českých oslav. Už to zkrátka nebylo nějaké ruské letadlo, ale naše české tůčko v národních barvách. 

Týmy se však mění a občas je někdo opouští. Přešly zlaté časy českého hokeje a přešly zlaté časy vládních tůček. V roce 2007 dva tupolevy v barvách České republiky dolétaly a zůstaly opuštěně stát na kbelském letišti. O sedm let později se však kolem obou letadel zformoval další tým. Parta nadšenců do letadel, kteří se nechtěli smířit s tím, že by tyhle krásné stroje měly skončit na smetišti dějin. 

I tenhle tým je plný dříčů a bojuje svůj zápas o záchranu letadel už déle než rok….

Pohled na do kabiny posádky na pravé a nefalšované analogové orgie. (Foto: Velký přelet)
Pohled do útrob. Nahoře: kabina posádky a prezidentský salon. Dole: 1. třída, ekonomická třída a toaleta. (Foto: Velký přelet)

Jak jsme na tom?

Letoun stojí odstaven na ploše vojenského letiště Praha – Kbely, postupně jej ve svém volném čase (každý víkend) rozebíráme a připravujeme k pozemnímu transportu. Celý transport by se měl realizovat v průběhu roku 2016. Kdy přesně? To ještě ani my nevíme, přesný termín přepravy upřesníme dle postupu prací na demontážích. Prohlédněte si fotografie postupu demontážních prací – pracujeme víkend co víkend, v létě, v zimě (a v zimě je pořádná kosa!) a už se blížíme do finále.

Takto to vypadá, když si velcí kluci hrají s velkým ocasem kvůli Velkému přeletu… aneb demontáž stabilizátoru. Ta probíhala ve výšce tříposchoďového domu ve stylu aeroalpinistů. Na lanech s dvojím až trojím jištěním. (Foto: Velký přelet)
Už jsou odmontovány tisíce šroubů a následně zdokumentovány, roztříděny dle stavu a uloženy převážně v plátěných pytlíčcích s popisem místa demontáže. (Foto: Viktor Vejvoda)

Bláznivý nápad?

Plátěné pytlíčky na šrouby pro nás šije členka našeho aeroklubu Verča. (Foto: Velký přelet)

Pro mnohé ano. Začínali jsme s nulou, pomohli nám partneři a my se do toho pustili se vší vervou. Přitom nejspíš půjde o největší akci v historii České republiky, co se týká přepravy tak rozměrného leteckého exponátu po silnici v jednom konvoji. Unikátní je rovněž v tom, že náročnou demontáž provádíme bez takových zásahů, které by mohly letadla znehodnotit. To znamená žádné řezání, ale pomalu rozdělávat šroubek po šroubku…

Díky tomu se dala do kupy parta lidí z různých koutů naší i Slovenské republiky, která dělá vše, co je v jejích silách, aby se to obří letadlo dostalo do nového domova a ne do šrotu. Až to převezeme, budeme také něco jako cestovatelé 😉

Stav Naganského expresu před zahájením demontáží… (prosinec 2014, Foto: Velký přelet)
..aneb najdi deset rozdílů. Stav leden 2016 po sejmutí všech tří motorových gondol a svěšení vnějších částí křídel. Foto zachycuje průběh sejmutí stabilizátoru (pro laiky: to je ta věc vzadu nahoře), který dnes už na Naganském expresu neuvidíte. Podařilo se! Čeká nás ale ještě spousta práce. (Foto: Velký přelet) 

Jak jsme se chystali na Startovač?

Abychom na projekt upoutali, nakreslili jsme komiks, který jsme vytiskli a od léta 2015 rozdávali návštěvníkům muzea, “náhodným pocestným” a na benzínkách podél D1 při cestách Kunovice – Praha a zpět apod. Možná máte jeden doma… 

Strana 9 z posledního vydání komiksu. Celý si můžete prohlédnout na našem webu:  Letecké muzeum v Kunovicích

Tak co, poletíte s námi?

Podpořte nás a máte to jisté…

Děkujeme za tu naši TU bandu!

Tupolev TU-154M (1016) “Naganský expres” zachycený při posledním průletu 6. 11. 2007 nad kbelskou základnou před posledním přistáním a odstavením na 24. zDL Praze – Kbely. (Foto poskytl: Karel Burger)

Poděkování

Bez velkých hráčů a bez pomoci sponzorů se žádný zápas nevybojuje. Proto náš tým posílili hráči zvučných jmen, kterým tímto velice děkujeme za veškerou pomoc a podporu.

Obzvláště děkujeme za pomoc a vstřícnost Armádě České republiky, 24. základně dopravního letectva Praha Kbely, Ministerstvu obrany České republiky (MO) a Agentuře hospodaření s nemovitým majetkem (AHNM).

 Na na palubu Velkého přeletu nastoupili:


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR