Let XL-610 M X05

(Foto Petr Váverka)

Charakteristika

Turbovrtulový hornoplošník s ocasními plochami ve tvaru písmene T. Trup skořepinové konstrukce tvoří tři části. V přední jsou uloženy součásti letadla, ve střední je umístěna kabina posádky a cestujících, v zadní části nákladový prostor, toaleta a šatna. Dvounosníkové křídlo má integrální palivové nádrže mezi nosníky o objemu 3500 litrů. Tříkolový podvozek s nízkotlakými pneumatikami se zatahuje do gondol na bocích trupu podobně jako u L–410. Pětilistá vrtule Avia V518 o průměru 3,5 m dosahovala ve vzletu až 1320 otáček za minutu.

(Foto: Albert Orlita)

Historie

Základní koncepce letounu byla převzata z L-410 Turbolet a vývoj začal v 2. polovině 70. let. Po zásahu sovětské vlády v roce 1984 však byla značná část dokumentace nepoužitelná. Letoun projektovaný ve skupině ing. Vlastimila Mertla byl navržen ve třech verzích – nákladní se 6 kontejnery, osobní pro 40 cestujících a kombinovaný pro 16 cestujících se třemi kontejnery. Šlo o první dopravní letadlo s přetlakovou kabinou a zároveň o největší dopravní letadlo vyvinuté v Československu. Při jeho stavbě bylo použito více než dvě stě nových přístrojů a agregátů. První prototyp byl proto zalétán Františkem Srncem a Stanislavem Sklenářem až 28. 12. 1988. Do sériové výroby se letoun nedostal.

Podrobnější informace k historii L-610 naleznete na stránce Michala Orlity ZDE

Zkušební pilot Stanislav Sklenář a šéfpilot František Srnec po záletu první L-610.

Životopis 

Letoun s imatrikulací OK-134 byl zalétán v Kunovicích 8. 3. 1990 a jednalo se o pátý prototyp L-610 M označený v dokumentaci jako X05 a zároveň o třetí létající (dva kusy byly použity na statické pevnostní zkoušky). Letoun měl původně sloužit pro zimní letové zkoušky v SSSR, které se neuskutečnily. V srpnu 1992 byl vystavován pod označením OK-VZC na Air Show Moskva. V roce 1994 byl předán vojenskému letectvu České armády k provedení vojskových zkoušek, na základě kterých se armáda měla rozhodnout, zda typ zařadí do výzbroje. Během vojenské služby se stroj zúčastnil řady leteckých dnů po celé Evropě pod vojenským evidenčním číslem 0005. L-610 M X05 se po ukončení vojskových zkoušek vrátil v prosinci 1998 do Kunovic. Armáda typ neobjednala, a tak se přidal k ostatním L-610 M, které už mezitím byly v továrně definitivně „uzemněny”. Celkový nálet XL-610 X05 činil 1 222 hodin.

(Foto Petr Váverka)

V muzeu

Letoun byl do muzea zapůjčen výrobcem L-410 Aircraft Industries a.s. a v muzeu je vystaven od roku 2006.

Zajímavost

(Foto Petr Popelář)

Technické údaje

(Foto: Zdeněk Sluka)
(Foto: Zdeněk Sluka)

Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR