Výrobce: Moskevský letecký závod č. 30 „Znamaja Truda“, SSSR
První vzlet typu: 1967
Rok výroby: 1979
Trupové číslo: 7184
Výrobní číslo: 0390217184
Provozovatel: Československá lidová armáda (ČSLA)
Charakteristika
Jednomístný jednomotorový nadzvukový hornoplošník celokovové konstrukce s křídlem s měnitelnou geometrií. Kabina letounu je přetlaková, klimatizovaná a vybavená katapultovací sedačkou. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatahovací hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu.
Historie
Letoun MiG-23 začal vznikat v polovině 60. let jako nástupce MiGu 21. Prototyp označený Izdělije 23-11/1, který se stal základem pro vznik letounu MiG-23, poprvé vzlétl 10. června 1967. Šlo o první sovětský stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídla a zároveň o první stíhací letoun sovětské konstrukce, který je řazen do takzvané třetí generace. Díky výkonnému radaru byl schopen zaměřit nepřátelské stroje nejen za hranicí dohlednosti, ale také proti pozadí zemského povrchu, čímž se řadil na tehdejší světovou špičku. Prakticky paralelně s projektem 23-11/1 vznikal také druhý prototyp, který nesl označení 23-01. Ten byl vybaven deltakřídlem a při startu mu měly pomáhat vertikálně umístěné turbíny. Verze s měnitelnou geometrií křídla však byla vyhodnocena jako vhodnější. Verze MF byla exportní stíhací verze MiGu 23, která byla do Československa dodávána letech 1978–1979. Tyto letouny u nás sloužily v rámci jednotek protivzdušné obrany státu. Primárně byly sice určeny ke stíhacím úkolům, dokázaly ale útočit i na pozemní cíle. Prakticky souběžně s verzí MF byly do ČSSR dodávány také útočné MiGy 23 BN a cvičné stroje verze UB. V osmdesátých letech k nim pak přibyla ještě výkonnější stíhací verze ML. Verze MF ukončila službu u českého letectva v roce 1994, poslední MiGy 23 pak byly v Česku vyřazeny v roce 1998, tedy o sedm let dříve, než poslední MiGy 21. Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složitého MiGu 23.
Životopis
22. 9. 1979 proveden zálet letounu v počtu 8 letů v celkovém trvání 5 hodin a 22 minut;
1. 12. 1979 dodán do Bechyně s celkovým náletem 8 hodin 22 minut;
3. 12. 1979 přelet do ČB k 1.slp pilot (S. Konečný);
31. 12. 1979 celkový nálet 9 h a 2 min při 12 startech a přistáních;
13. 5.1983 přelet do Žatce k 11.slp., po příletu odstaven do TOPu z důvodu prohlídky “C” a sloužil jako učební;
31. 12. 1983 celkový nálet 271 h a 57 min při 380 startech a přistáních;
14. 9. 1984 účast na hromadném startu při cvičení Štít 84, kdy během pouhých 5 minut odstartovalo z letiště v Žatci 72 letadel (pilot L. Holinka);
4. 6. 1986 tvrdé přistání na záložním letišti Panenský Týnec (pilot Václav Vašek);
31. 12. 1986 celkový nálet 446 hodin 12 minut při 638 startech a přistáních;
28. 9.1990 přelet do NDR na předepsanou střední opravu;
9. 8.1991 přelet zpět do Československa (pilot J.Rehák);
31. 12. 1991 celkový nálet 723 hodin a 15 minut při 1043 startech a přistáních;
30. 6.1994 poslední let (pilot V. Teichert);
Konečný celkový nálet 927 hodin 30 minut při 1375 startech a přistáních;
28. 8.1996 odprodán do LOM PRAHA s.p.
2002 vystaven v areálu LOM Praha v Pražských Malešicích;
13. 9. 2021 zapůjčen do Leteckého muzea v Kunovicích
V muzeu
Do Leteckého muzea v Kunovicích byl letoun zapůjčen státním podnikem LOM Praha v září roku 2021 a v prosinci téhož roku byl převezen do Kunovic. V létě roku 2022 byl letoun vystaven.
Zajímavosti
Stroj s číslem 7184 byl posledním MiGem 23 verze MF dodaným do Československa.
S více než 5 000 vyrobenými kusy všech verzí byl MiG-23 nejvíce vyráběnou stíhačkou s měnitelnou geometrií křídla na světě.
Na základně v Žatci pilotoval letoun s číslem 7184 známý předváděcí pilot Československé armády a velitel 11. slp Václav Vašek.
MiG-23 byl prvním sovětským letounem se schopností útočit z výšky na cíle proti pozadí země.
Jeden z prvních nadzvukových letounů, který měl schopnost vzdušného boje za hranicí viditelnosti.
V roce 1984 na cvičení „Štít 84″ se letoun účastnil hromadného startu, kdy během pouhých 5 minut odstartovalo z letiště v Žatci 72 letadel.
V československém letectvu se MiGu 23 přezdívalo kvůli tvaru sacích otvorů motoru „Bedna“.
Technické údaje
Posádka: 1
Rozpětí: 7,78-13,97 m
Nosná plocha: 37,35 m²
Délka s PVD: 17,18 m
Výška: 4,82 m
Prázdná hmotnost: 10 890 kg
Vzletová hmotnost: 15 700 kg
Max. hmotnost: 18 400 kg
Max. rychlost: 2 500 km/h (2,3 M)
Praktický dostup: 17 500 m
Max. dolet: 1 450 km (s PTB 2 280km)
Motor: Chačaturov R-29-300 – proudový s přídavným spalovaním
Výkon / tah motoru: 83 kN (s přídavným spalovaním 125 kN)
Palivo: letecký petrolej
Výzbroj
1× dvouhlavňový kanón GŠ-23L ráže 23 mm
Podvěsná výzbrojna čtyřech křídelních závěsnících do hmotnosti2000 kg