Mikojan–Gurevič MiG-21 F-13

Charakteristika

Jednomístný jednomotorový nadzvukový středoplošník celokovové konstrukce s trojúhelníkovým křídlem ve tvaru delty. Kabina letounu je přetlaková, klimatizovaná, vybavená pancéřovaným předním sklem a katapultovací sedačkou. Přistávací zařízení tvoří tříbodový zatahovací hydraulicky ovládaný podvozek příďového typu.

Historie

MiG-21 vyvinula koncem padesátých let sovětská konstrukční kancelář Mikojana a Gureviče jako technologicky jednoduchý a obratný lehký frontový stíhací letoun schopný dosáhnout dvojnásobku rychlosti zvuku. První prototyp vzlétl v roce 1955 a v roce 1959 byla zahájena jeho sériová výroba. MiGy 21 byly zařazeny do výzbroje armád více než padesáti států a bylo jich vyrobeno přes 10 000 kusů. Raketonosná varianta F-13 byla první skutečně masově vyráběnou verzí a Československo bylo jedinou zemí Varšavské smlouvy mimo SSSR, která tato letadla vyráběla. V letech 1963–1972 bylo v podniku Aero Vodochody vyrobeno celkem 195 těchto strojů (včetně jednoho neletového pro pevnostní statické zkoušky), přičemž první čistě československý MiG-21 F-13 vzlétl v červnu 1963. MiGy 21 F-13 sloužily v československém letectvu v letech 1961–1991, pozdější verze u nás létaly až do roku 2005. MiG-21 byl nasazen v mnoha ozbrojených konfliktech, mimo jiné v arabsko-izraelských válkách či válce ve Vietnamu.

První prototyp MiGu-21 označený E-6 poprvé vzlétl v SSSR začátkem roku 1958. (Foto archiv LMKU)

ČSSR byla jedinou zemí ze států Varšavské smlouvy, která vyráběla MiG–21 F-13 licenčně pod označením S–106, ale z důvodu utajení byl v provozní dokumentaci uváděn jako typ Z-159F. Výroba na základě licence probíhala v podniku Aero Vodochody. První vzlet čistě československého MiG-21 F-13 alias typ Z-159F v.č. 360002 proběhl v Aeru v červnu 1963 a poslední vyrobený v.č. 261114 byl zalétán 17. června 1972. V letech 1963 až 1972 bylo ve Vodochodech vyrobeno celkem 195 strojů včetně jednoho neletového pro pevnostní statické zkoušky a 70-ti kusů modifikovaného stíhacího-průzkumného modelu MiG-21 FR. V letech 1961-2005 byly i ve výzbroji ČSLA a poté Armády České republiky.

První MiG-21 čistě československé výroby v.č. 360002 poprvé vzlétl v červnu 1963 a sloužil v ČSLA do října 1973. Koncem roku 1973 byl prodán do Sýrie. (Foto archiv Valka.cz)

Životopis 

Dne 31. 10. 1966 byl letoun s evidenčním číslem 0514 předán z Aera Vodochody ke 4. leteckému stíhacímu pluku v Pardubicích kde sloužil do konce roku 1969. Od začátku roku 1970 sloužil letoun u 5. stíhacího leteckého pluku v Plzni-Líních kde byl vyřazen z provozu 5. 10. 1983. U vojenském útvaru v Plzni byl stroj ozdoben modrými barevnými doplňky a v letech 1970 – 1972 nosil na levé straně přídě znak 5. Stíhacího leteckého pluku – znak Psohlavce. Celkový nálet letounu v československém letectvu činil 1222 hodin 44 minut.

V muzeu

MiG-21 F-13 ev. č. 0514 byl do muzea získán v roce 1983. S letounem přiletěl do Kunovic z Plzně-Líní dne 5. 10. 1983 pplk. Jaroslav Krýda, jeden z nejlepších pilotů „jednadvacítek“ u nás. Před přistáním předvedl nad kunovickým letištěm nezapomenutelnou akrobacii.

(Foto: Gerard Helmer 1990)

Zajímavosti

Tento MiG-21 F-13, který sloužil ve finském vojenském letectvu, je vystaven v leteckém muzeu v Tikkakoski ve středním Finsku. (Foto archiv LMKU)

Technické údaje

Výzbroj

Podvěsná výzbroj na dvou křídelních závěsnících:

Centrální podtrupový závěsník

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.

(Foto: Miroslav Kirinovič)

Uživatelé

Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Angola, Ázerbájdžán, Bangladéš, Bělorusko, Bulharsko, Burkina Faso, Čad, Československo, Česko, Čína, Kongo (Kinshasa), Východní Německo, Egypt, Eritrea, Etiopie, Finsko, Gruzie, Guinea, Guinea-Bissau, Chorvatsko, Indie, Indonésie, Írán, Irák, Jemen, Jugoslávie, Kambodža, Kuba, Kyrgyzstán, Laos, Libye, Madagaskar, Maďarsko, Mali, Mongolsko, Mosambik, Namibie, Německo, Nigérie, Polsko, Rumunsko, Rusko, Severní Korea, Slovensko, Somálsko, Sovětský svaz, Srbsko, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Uganda, USA, Ukrajina, Vietnam, Zair, Zambie


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR