Zlin Z-126 Trenér II (OK-IFD)

Charakteristika

Dvoumístný jednomotorový pístový dolnoplošník smíšené konstrukce s přímým křídlem. Kabina letounu nepřetlaková, vytápěná s tandemovým uspořádáním posádky.  Čtyřválcový vzduchem chlazený řadový invertní motor poháněl dřevěnou dvoulistou pevnou vrtuli. Podvozek je pevný ostruhového typu.

Historie

Na základě vypsání soutěže Ministerstvem národní obrany na moderní školní letoun pro elementární a částečně i pokračovací výcvik vojenských pilotů, byl v n.p. Moravan Otrokovice zahájen v roce 1946 pod vedením šéfkonstruktéra ing. Karla Tomáše vývoj letounu Zlín Z–26 Trenér s dřevěnými křídly a ocasními plochami. Následovala vylepšená verze Z-126 Trener II s celokovovými křídly a později i ocasní plochou s hranatým tvarem, který byl typický pro všechny další navazující modely. První vzlet Z-126 proběhl 8. 10. 1953 a po úspěšných továrních zkouškách byla zahájena sériová výroba. Letoun se vyráběl v letech 1953 až 1955, celkem bylo vyrobeno 169 kusů, které byly exportovány do řady zemí. Československé vojenské letectvo a Svazarm letoun používalo pod označením C-105 jako školní letoun, který umožňoval kompletní výcvik, včetně akrobacie. Letoun byl používán i k vlekání kluzáků. 

Podrobnější informace k historii Z-126 Trenér naleznete na stránce Michala Orlity ZDE

Na motoru Z-126 Trenér II sedí dlouholetý člen a známý šprýmař Slováckého aeroklubu Kunovice Josef Gabrhel.

Životopis

OK-IFD byl vyroben pro Aeroklub Svazarmu ČSR a zalétán 26. 7. 1954. Byl používán pro výcvik a vlekání kluzáků nejdříve v aeroklubu Liberec poté v aeroklubu Ústí nad Labem a v Mostě. Po dolétání do první generální opravy byl OK-IFD předisponován koncem šedesátých let do aeroklubu v Ústí nad Orlicí, kam byl přivezen pozemní cestou. U nového provozovatele byl letoun zbaven původního nátěru a převezen na generální opravu do Leteckých opraven Trenčín. Ta byla ukončena záletem 1. 9. 1970. Jak bylo u aeroklubů Svazarmu obvyklé, letoun pak během svého provozu dále putoval mezi různými aerokluby a několikrát změnil zbarvení. V roce 1982 byl jako “nekoncepční letadlo” odstaven v aeroklubu Holešov.

OK-IFD v provozu v Aeroklubu Ústí nad Orlicí zachycený za letu (Foto archiv Aeroklub Ústí nad Orlicí, poskytl Jan Ptáček)

 V muzeu

Letoun s imatrikulací OK-IFD byl získán v roce 1983 od Aeroklubu Československé republiky, naposled v provozu byl v Aeroklubu Holešov. V současné době je OK-IFD uložen v depozitáři kde čeká na svou další generální opravu.

OK-IFD ve Slováckém aeroklubu Kunovice v létě 1983 po příjezdu z Holešova na aeroklubovém nákladním autě Avia A30. Vlevo šťastný Alois Hráček, zakladatel muzea.

Zajímavost

Generální opravu OK-IFD koncem šedesátých let zaplatila tehdejší textilka n. p. Perla z Ústí nad Orlicí. Díky tomu letoun po generálce nosil atraktivní reklamní červenomodrobílé zbarvení s logem podniku Perla na trupu, se kterým létal v ústeckém aeroklubu.

V reklamním červenomodrobílém zbarvení podniku Perla v Aeroklubu Ústí nad Orlicí. (Foto archiv Aeroklub Ústí nad Orlicí, poskytl Jan Ptáček)

Technické údaje

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR