Zlin Z-37 TM Turbo Military

Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek při zkouškách postřikovacího zařízení (Foto: Jiří Volejník)

Charakteristika

Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek pevný nezatahovatelný ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.

Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)

Historie

V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37 T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37 T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37 T, resp. zdokonalené verze  Z-137 T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.

První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)

Životopis 

Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena.

Snímek z roku 1985 zachycuje Z-37 TM s prezentací části podvěsné výzbroje v areálu otrokovického Moravanu (Foto: Jiří Volejník)

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a 9. 3. 1989 předán podniku Slov-Air jako Z-137 T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu.

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD.

Ve verzi Turbo Military s kamufláží bylo provedeno 162 startů, z toho s výzbrojí měl letoun nálet 6 hodin a 45 minut při 21. startech a přistáních.

První vzlet letounu v.č. 006 proběhl dne 13. 6. 1985 jako sériový Z-37T, ale již se zesíleným křídlem bez vrchního nátěru s tovární poznávací značkou OK-088.
Militarizovou verzi v maskovacím nátěru s poznávací značkou OK-078 zalétal dne 16. 8. 1985 šéfpilot Moravanu Otrokovice a bývalý vojenský pilot MiGů-15 a 19 Zdeněk Polášek.
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD.

V muzeu

V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce. Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic.

Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)

V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimplyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby.

Rekonstrukce  trupu u společnosti Simply Fin ve Starém městě u Uherského Hradiště. (Foto: Zdeněk Sluka)
Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)

V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.

Obrovský kus odborné práce při kompletaci letadla provedl Marian Omelka. Zde zachycený při montáži motoru. (Foto: LMKU)

Zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.

Slavnostní Roll-out 24. 6. 2017 (Foto: Albert Orlita)
Zlin Z-37TM po kompletní rekonstrukci v Leteckém muzeu v Kunovicích. (Foto: LMKU)

Zajímavost

Koncept Z-37TM předběhl svou dobu skoro o 30let. Například americké původně zemědělské letouny Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft). Právě tyto stroje nakoupilo v počtu desítek kusů například letectvo Spojených arabských emirátů, Jordánska, několik kusů bylo dodáno i do jiných zemí např. Bulharsko a zájem o nákup projevily i země jako Austrálie a Nový Zéland. Současná bojová letadla odvozená z práškovacích strojů jsou sice o trochu pomalejší (do 400 km/h), ale nabízejí větší dolet (až 2400 km), vyšší odolnost a téměř neuvěřitelnou nosnost zbraní. Prázdné letadlo váží kolem tří tun, ale dokáže přepravit náklad o hmotnosti více než čtyři tuny!  A to vše za desetinové náklady oproti specializované bitevní letecké technice.

Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft) (Foto archiv LMKU)

Děkujeme panu Jaroslavu Kačírkovi a Lubomíru Hubenému za poskytnuté informace a fotografie.

Na restaurování Z-37TM se v roce 2017 podíleli: společnost Simply fin a dobrovolní členové LMKU a společnost AeroSlovakia, Nitra, Slovenská republika

Speciální poděkování: Člen muzea  Jan Voda se v létě 2016 zasadil o získání zemědělského Zlin Z-37T Turbo Agro pro naše muzeum.

Foto: Evžen Všetečka

Technické údaje

Výzbroj

Bylo plánováno použít následující druhy výzbroje a výstroje na dvou křídelních závěsnících:

Exponát je zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury České republiky.


Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořil Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR