Určení: prototyp vojenské verze zemědělského turbovrtulového letounu
První vzlet typu: 3. 9. 1981
První vzlet verze TM: 13. 6. 1985
Rok výroby: 1985
Výrobce: Moravan n.p. Otrokovice, ČSSR
Poznávací značka: OK-078
Výrobní číslo: 006
Provozovatelé: Slov-Air Bratislava, Reas Brno, Air Special
Charakteristika
Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek pevný nezatahovatelný ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.
Historie
V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37 T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37 T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37 T, resp. zdokonalené verze Z-137 T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.
Životopis
Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena.
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a 9. 3. 1989 předán podniku Slov-Air jako Z-137 T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu.
Ve verzi Turbo Military s kamufláží bylo provedeno 162 startů, z toho s výzbrojí měl letoun nálet 6 hodin a 45 minut při 21. startech a přistáních.
V muzeu
V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce. Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic.
V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimplyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby.
V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.
Zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích. Dnes Z-37TM OK-078 dokumentuje jeden ze zajímavých střípků historie naší letecké výroby.
Zajímavost
Koncept Z-37TM předběhl svou dobu skoro o 30let. Například americké původně zemědělské letouny Air Tractor AT-802 a Thrush 710 jsou v současnosti v USA modifikovány na militarizované verze IOMAX AT-802U a S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft). Právě tyto stroje nakoupilo v počtu desítek kusů například letectvo Spojených arabských emirátů, Jordánska, několik kusů bylo dodáno i do jiných zemí např. Bulharsko a zájem o nákup projevily i země jako Austrálie a Nový Zéland. Současná bojová letadla odvozená z práškovacích strojů jsou sice o trochu pomalejší (do 400 km/h), ale nabízejí větší dolet (až 2400 km), vyšší odolnost a téměř neuvěřitelnou nosnost zbraní. Prázdné letadlo váží kolem tří tun, ale dokáže přepravit náklad o hmotnosti více než čtyři tuny! A to vše za desetinové náklady oproti specializované bitevní letecké technice.
Děkujeme panu Jaroslavu Kačírkovi a Lubomíru Hubenému za poskytnuté informace a fotografie.
Na restaurování Z-37TM se v roce 2017 podíleli: společnost Simply fin a dobrovolní členové LMKU a společnost AeroSlovakia, Nitra, Slovenská republika
Speciální poděkování: Člen muzea Jan Voda se v létě 2016 zasadil o získání zemědělského Zlin Z-37T Turbo Agro pro naše muzeum.
Technické údaje
Posádka: 1× pilot + možnost převozu technika na zadním nouzovém sedadle
Rozpětí: 13,63 m
Délka: 10,46 m
Výška: 3,51 m
Nosná plocha: 47,6 m²
Prázdná hmotnost: 1250 kg
Normální vzletová hmotnost: 2260 kg
Max. hmotnost: 2525 kg
Užitečné celkové zatížení: 900 kg
Cestovní rychlost: 190 km/h
Přistávací rychlost: 80 km/h
Max. rychlost: 285 km/h
Max. dostup: 5500 m
Hlavní palivové nádrže: 350 l
Přídavné palivové nádrže: 2× 350 l
Dolet bez přídavných nádrží: 641 km
Dolet s přídavnými nádržemi: 1920 km
Délka dráhy potřebné ke vzletu: 580 m
Délka dráhy potřebné k přistání: 720 m
Motor: Walter M-601 Z – turbovrtulový
Maximální výkon: 382 kW (512 k)
Cestovní výkon: 245 kW (229 k)
Vzletový výkon: 382 kW (512 k)
Hmotnost motoru: 197 kg
Vrtule: Avia V 508 Z – třílistá stavitelná, průměr 2,5 m
Palivo: letecký petrolej
Výzbroj
Bylo plánováno použít následující druhy výzbroje a výstrojena dvou křídelních závěsnících:
2× kontejner PK3 s třemi kulomety PKM ráže 7,62 každý