(Имитационная Авиационная Бомба –Imitacionnaja Aviacionnaja Bomba)
Imitační letecká puma (ráže 500 kg) byla cvičná puma vyvinutá speciálně pro frontové bitevní letectvo s imitací záblesku a kouřového efektu jaderného výbuchu. Tělo pumy tvoří vypouklý trup, bez balistického okruží, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, s rozpětím ploch větším jako průměr těla pumy. Puma se skládala z ocelového pláště a obsahovala iniciační pouzdro, 3 pouzdra s trhavinou TGA, nádrž s tritolem, 4 nádrže s fosforem a zbývající objem byl zaplněn petrolejem (až 90%). Puma se vypouštěla z vodorovného nebo střemhlavého letu z výšky až 20 000 m při rychlostech do 2000 km/h.
IAB-500 sloužila k simulaci jaderného výbuchu během vojenských cvičení s cílem výcviku vojsk při použití zbraní hromadného ničení. Sloužila také k praktickému výcviku posádek bojových letadel k nacvičování odhozu a opuštění cílové oblasti po vypuštění taktické atomové pumy. Pumu mohly nosit i těžké bombardéry. Svým tvarem věrně kopírovala skutečnou 30. kilotunovou taktickou atomovou pumu 8U69 “Tatjana” (RN-28), která byla první sérově vyráběnou atomovou bombou v SSSR (izdělije 244N). První bitevní frontový letoun, který byl schopný nést tento typ pum, byl Su-7B. Mimo to se puma používala i pro imitaci pozemní nukleární exploze s dálkovým odpálením na zemi.
Letouny: Su-7B, Su-17/22, Su-24, Su-25, Su-27, MiG-21PFM/MF/MT/bis/smt, MiG-23BM/27, MiG-29, Il-28, Tu-16, Tu-95, Tu-22M,…
(Зажигательная Авиационная Бомба –Zažigatelnaja Aviacionnaja Bomba)
Zápalná letecká puma (ráže 100 kg) byla určená k vytváření ohnisek požárů v týlu nepřítele. Tělo pumy tvoří válcový trup, přední část s balistickým okružím, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Zapalovač bomby byl buď elektrický, nebo mechanický. Puma se vypouštěla z výšky 300-12 500 m při rychlostech 600–1400 km/h.
K ničení průmyslových podniků a hospodářských objektů, skladů, dopravních a železničních uzlů s vozovým parkem, palivových a muničních skladů, skladů maziv, seskupení vojsk a živé síly, městské zástavby a dalších cílů v infrastruktuře obrany.
Letouny: MiG-21, MiG-23/27, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Su-27, Su-30/34/37, Tu-16, Tu-22M, Tu-95, Tu-22M, M-4, Il-28…
(Фугасная Авиационная Бомба –Fugasnaja Aviacionnaja Bomba)
Trhavá letecká puma (ráže 250 kg) byla základní demoliční puma střední hmotnostní kategorie určená pro širokou škálu útoků, která ničila explozí a následnou tlakovou vlnou. Tělo pumy tvoří válcový trup, přední část s balistickým okružím, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené dvěma kruhy. Varianta M46 má rozpětí stabilizačních ploch stejné jako průměr těla pumy. Zapalovač pumy byl buď elektrický, nebo mechanický. Puma se vypouštěla z výšky 500-5000 m při rychlostech 500–1000 km/h.
K ničení statických nezpevněných cílů jako jsou průmyslové, hospodářské a jiné budovy, mosty, lodě v přístavech a železniční uzly s vozovým parkem.
Letouny: MiG-19S, MiG-21, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Tu-4, Tu-16, Tu-95, M-4, Il-28…
(Зажигательная Авиационная Бомба –Zažigatelnaja Aviacionnaja Bomba)
Zápalná letecká puma (ráže 250 kg) sloužila k vytváření ohnisek požárů v týlu nepřítele. Tělo pumy tvoří válcový trup, přední část s balistickým okružím, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Obsah tvořila vysoce hořlavá viskózní směs, fosfor a iniciační pouzdro. Zapalovač pumy byl buď elektrický, nebo mechanický. Puma se vypouštěla z výšky 200-15 000 m při rychlostech 500–1200 km/h.
K ničení průmyslových podniků a hospodářských objektů, skladů, dopravních a železničních uzlů s vozovým parkem, palivových a muničních skladů, skladů maziv, seskupení vojsk a živé síly, městské zástavby a dalších cílů v infrastruktuře obrany.
Letouny: MiG-21, MiG-23/27, MiG-29, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Su-27, Su-30/34, Il-10, Il-28, Tu-22M, Tu-95, Tu-22M…
(Светящая Авиационная Бомба – Světjaščaja Aviacionnaja Bomba)
Osvětlovací letecká puma (ráže 250 kg) byla složena z ocelového pláště, iniciačního pouzdra, 7 světlic, 3 trubek a padákového systému. Tělo pumy tvoří válcový trup, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy s větším průměrem než tělo pumy. Po odhozu z letounu časová roznětka vyhodila z kontejneru světlice, ty se řízeně rozptýlily a při klesání osvětlovaly zem. Vypouštěla se z výšky až 20 000 m při rychlosti do 2500 km/h a teplotě okolního vzduchu ± 60 °C.
K osvětlení terénu pro vzdušný vizuální průzkum a při útocích na pozemní cíle v noci. Po odebrání padáků měla puma na zemi zápalné účinky. Za deště, sněžení nebo mlhy se puma nepoužívala.
Letouny: MiG-21, MiG-23/27, MiG-29, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Su-27, Su-30, Su-34, Jak-38, Jak-130…
(Фугасная Авиационная Бомба –Fugasnaja Aviacionnaja Bomba)
Trhavá letecká puma (ráže 500 kg) byla demoliční puma těžší hmotnostní kategorie, která ničila explozí a následnou tlakovou vlnou. Pro malé rozměry a vysoký aerodynamický odpor umožnila útočícímu letounu získat více času pro bezpečné opuštění cílové oblasti. Tělo pumy tvoří válcový trup, přední část s balistickým okružím, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem s větším průměrem než tělo pumy. Zapalovač pumy byl buď elektrický, nebo mechanický. Puma se vypouštěla z výšky 500-5000 m při rychlostech 500–1000 km/h.
K ničení statických nezpevněných cílů jako jsou průmyslové, hospodářské a jiné budovy, mosty, lodě v přístavech a železniční uzly s vozovým parkem.
Letouny: MiG-19S, MiG-21, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Tu-4, Tu-16, Tu-95, M-4, Il-28…
(Разовая Бомбовая Кассета – Razovaja Bombovaja Kasseta)
Jednorázová kazetová puma (ráže 500 kg) byla kontejnerová (clusterová) puma nesoucí protipěchotní submunici ŠOAB-0,5 (půl kilové protipěchotní kulové bombičky) v počtu 565 kusů. Po vypuštění z letounu puma padala po balistické trajektorii. V přednastavené výšce se tělo pumy otevřelo a vlivem odstředivých sil se submunice rozptýlila nad cíl. Nejčastěji s pokrytím plochy 120 000 metrů čtverečních. Tělo pumy tvoří válcový trup z plechu, s oddělovacími víky, na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy s větším průměrem než tělo pumy. Zapalovač pumy byl mechanický nebo elektrický. Puma se vypouštěla z výšky 200–15 000 m při rychlosti až 1400 km/h.
K ničení vzletových drah a letištních ploch, pozemních komunikací, živé síly nebo k zaminování oblasti. Nevýhodou jednoduchého systému odhazování kontejneru a uvolnění submunice byla menší přesnost zásahu. Na druhou stranu bylo možné tyto pumy používat na všech letounech, které mohly nést pumy typu FAB, tzn. celá flotila bojových strojů letectva.
Letouny: MiG-21/23/27/29, Su-7, Su-17/22, Su-24/25/27, Su-30/34/35, Jak-38, Tu-22M, Tu-95MS…
(Фугасная Авиационная Бомба –Fugasnaja Aviacionnaja Bomba)
Trhavá letecká puma (ráže 500 kg) byla vysoce výbušná trhavá fragmentační demoliční puma těžší hmotnostní kategorie vybavená padákem, která ničila explozí, tlakovou vlnou a drobnými fragmenty pláště. Puma se vypouštěla při horizontálním letu v extrémně malé výšce. Brzdící padák pak zajistil útočícímu letounu dostatek času pro opuštění cílové oblasti. Tělo pumy tvoří válcový trup, přední část bez balistického okruží, v duté zádi je umístěno iniciační zařízení a pouzdro s padákem, na něm jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem s větším průměrem než tělo pumy. Zapalovač pumy je mechanický nebo elektrický. Puma se vypouštěla s elektrickým zapalovačem z výšky 30–500 m při rychlostech 770– 1500 km/h a s mechanickým zapalovačem ve výškách 110–500 m při rychlostech 500–1000 km/h.
K ničení statických cílů jako jsou podzemní sklady, křižovatky, železniční uzly, průmyslové, městské, hospodářské a jiné zařízení, mosty, letadla na zemi, odpalovače raket, lehce obrněná a snadno zranitelná vozidla, obrněné transportéry, automobilové vybavení, pracovní síla v zákopech.
Letouny: MiG-21/23/27, Su-7, Su-17/22, Su-24/25/27, Su-30/34/35, Jak-38
(Фугасная Авиационная Бомба –Fugasnaja Aviacionnaja Bomba)
Trhavá letecká puma (ráže 500 kg) byla demoliční puma těžší hmotnostní kategorie s vysokým obsahem trhaviny, která ničila explozí a následnou tlakovou vlnou. Má charakteristický podlouhlý tvar s nízkým aerodynamickým odporem pro lety vysokou rychlostí. Tělo pumy tvoří vypouklý trup, v přední části bez balistického okruží, na duté zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem s větším průměrem než tělo pumy. Zapalovač bomby byl buď elektrický, nebo mechanický. Puma se vypouštěla z výšky 570–12 000 m při rychlostech 500–1180 km/h.
K ničení statických nezpevněných cílů jako jsou průmyslové, hospodářské a jiné budovy, mosty, lodě v přístavech a železniční uzly s vozovým parkem.
Letouny: MiG-21, MiG-23BN, MiG-27, Su-7, Su-17/22, Su-24, Su-25, Su-27, Jak-38
Od roku 2018 sbírka zapsaná v Centrální evidenci sbírek Ministerstva kultury ČR
Od roku 2019 Člen asociace muzeí a galerií ČR